lørdag 12. mars 2011

Samfunn i endring

Min barn lurer på hva pappa gjør på jobben. Hva er egentlig arbeidsoppgavene til en sjef? Sitter jeg på kontor hele dagen? Jeg forklarer dem alt hva som skjer på fabrikken, og hvordan jeg er involvert i alle disse prosesser og hendelser.
Noe av det jeg gjør synes de er rart, skal pappa lære bort orden og renhold? På fabrikken har vi hatt en innleid selskap som står for vask av lokalene. Jeg har lenge klaget over deres dårlige jobb. Skrivepultene er støvete, tykke lag med møkk på toppen av skapene. Jeg var ute på en tredagers tjenestereise. Da skulle de prøve å gjøre et inntrykk på meg. De bestemte seg for å olje de gulvene de trodde var laget av tre. Det ble et skrekkelig søl, og folk skled bortetter laminat gulvet og ramlet i gulvoljen. Nå har vi bestemt oss for å ansette vår egen bøtteballett, og de skal få skikkelig opplæring. Det samme opplever vi hjemme, vi må også lære opp hushjelpen vår til å vaske.
De fleste kinesere som er over 35 år har vokst opp i fattigdom. Det er bare 30 år siden at Kina åpnet opp økonomien sin. Mange av mine medarbedere ser opp til Mr. Deng på grunn av det. De har fått det mye bedre. De økonomiske reformene startet i Guangdong. For 20 år siden var området rundt Shanghai bare jordbruksland. Folk var fattige og bodde i enkle hus. Tankesettet til kinesere endrer seg ikke like fort som samfunnet. Jeg tror at dette er grunnen til mange av de pussighetene vi opplever. Noe av dette er morsomt og noe krever litt tilvenning.
Trafikken er et annet godt eksempel, i løpet av kun få år så er byene blitt full av biler og mopeder. Det tar tid før alle vet å oppføre seg i trafikken. Her  kjører man mot kjøreretningen, fotgjengere valser over motorveien for å krysse den og sikkerhets sele er fremmedord. Kinesere er ikke vant til dette, de oppfører seg som om de er alene. Byplanlegging i Kina har så lang vært inspirert fra USA, store avstander så det er bil som gjelder. Dette er heldigvis også i endring. Shanghai har fått et veldig bra Metro nettverk, til og med i Suzhou bygger de linjer. Den første åpner til høsten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar